יום שלישי 22 אוגוסט 2017  02:30
משפטים - אמנות מדעי העירפול

אילו היינו צריכים לבנות מתקו, גשר, או בית בטכניקות משפטיות, המבנה היה קורס עוד בשלב חפירת היסודות. אמנות העירפול, היא הגורם הדומיננטי בתורת המשפט, ובמגעיך עם תורה זו, אתה לפתע מגלה ששניים ועוד שניים, הם בכלל לא ארבע כי מדובר בשני סוסים ושני עצים ודרוש יסוד נפשי לחבר ביניהם

▪  ▪  ▪
כמהנדס שעבר גם התמודדות מסויימת עם עולם המשפטים, אני יכול להעיד שבין הנדסה למשפטים קיים הבדל שורשי ומהותי. בהנדסה, לא תוכל לבנות מתקן כלשהו, אלא אם הגדרת את כל הפרטים והמידות במדויק. מידה למשל משרטטים באמצעות שני קווים דקים וביניהם חץ ועליו רשומה המידה.

במשפטים לעומת זאת, הכל מעורפל. המשפטן המוצלח הוא מי שמגיש כתב תביעה בלתי ברור שעליו מקיימים לאחר מכן דיונים. כתב ההגנה הוא כזה שלעתים לאיש אין מושג למה התכוון המשפטן. חוזה מנסחים במלים מעורפלות ודו-משמעיות, ובאופן הניתן לפרשנויות... שאחרת, על מה נלך לבית המשפט? על דברים ברורים? הודעות חדות, נמרצות ותקיפות שפרקליט מנסח לעתים לבית משפט הופכות פתאום ל"הדברים יצאו מהקשרם", "לא התכוונתי לזה", "לא אמרתי ההוא"... ואז הוא מנסה לשכנע את כולם שהם פשוט לא הבינו את חוכמתו.

ולפתע, מסתבר לך שיש מקרים מרובים שבהם "לא הוכח יסוד נפשי ברור" אצל נאשמים שבמקרה הם עתירי הון והשפעה ויש להם עורכי דין המקורבים לשופטים. נאשמים אחרים, שבמהלך יומיים שביניהם הפרידו יותר משבועיים, פיברקו 14 פרוטוקולים, עשו זאת מתוך "סערת רוח" וללא כוונה, משהו מעין "אדוני השופט, הנפטר נפל בטעות על הסכין שלי ונהרג... כן, 14 פעמים רצופות!!"

פסקי הדין הם בכלל פרשה בפני עצמה. הללו, אמורים להיות חד-משמעיים, אך לא תמיד זה כך. יש פסקי דין שעוד באולם בית המשפט, חוזרים שני הצדדים להתקוטט בטענה שהוא לטובתם, ומבטיחים, "להתראות בערעור". יש פסקי דין אחרים, דוגמת רבים מאלה של חשין למשל, שדומים יותר ליצירות מופת ספרותיות. מעט מאד הנמקות ברורות, ושפע של תיאורים, כולל ציטוטים מהמקורות, שנראה שכוונת הסופר היא שתבין את הדברים "מתוך הנאמר". לשופטים כאלה אפשר להתייחס כדאלי או פיקאסו של פסקי דין. אין כמובן אפשרות להבין את ציוריהם אבל הכל מהללים את גדולתם כציירים.

אם הייתי צריך להגדיר מידה הנדסית בטכניקות משפטיות, אזי במקום שני קווים דקים שביניהם חץ, הייתי מתיז בספריי שני פסים אפורים רחבים ומטושטשי גבולות, רושם מידה כלשהי ולאחר מכן מתווכח אם זה בסנטימטרים, באינצי'ם, בפרנהייט או בדולרים. אמנות מדעי העירפול!!

זו הסיבה שלאחר מכן אנו זקוקים לבתי משפט שיבהירו לנו למה התכוון המחוקק. כדאי כמובן להיעזר בעורכי דין שיבהירו לבתי המשפט בטכניקות משפטיות, למה לדעתם צריך להבין זאת כך ולא כפי שכתוב. זה גם משמש לעיסוק ופרנסה לפרופסורים ונשיאי בתי משפט שיכתבו ספרי "פרשנות" המתארים "איך בונים מגדל יציב בהסתמך על שרטוטים משפטיים?"

וכל זה מוביל אותנו לבעייה אחרת, המתחילה בשאלה, מי בעצם צריך להתגורר במגדלים הללו, אם לא האדם הפשוט, אתה ואני, המוגדרים כ"אדם סביר"? אז מה אם המגדלים הללו קרסו ונקברת מתחת להריסות? הרי אלו הן הריסות משפטיות, שכחת? אין את מי להאשים, אין את מי לתבוע ולך תוכיח במשפט שאין פיצוי הולם לשיבושים שהוכנסו בחייך.

תאריך:  30/08/2005   |   עודכן:  30/08/2005
אינג' שבתאי עזריאל

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


ברחבי הרשת

רשימות קודמות
כותב שורות אלו לא תמך ואינו תומך במתקפה הכללית על השופטת הילה כהן. איני סבור כי השופטת "זייפה פרוטוקולים" או אפילו ביצעה דבר מה המתקרב לכך. מעשיה, כפי שתוארו על-ידי בית הדין, אין בהם, לדעתי, חומרה מיוחדת ואין אפילו אבק של חשד שמא עיוותה השופטת דינו של בעל דין.
30/08/2005  |  עו"ד גולדבלט משה  |  מאמרים
יסלח לי ברל כצנלסון המנוח, שבטח מתהפך בקברו לנוכח הזוועה שהתבצעה ומתבצעת במדינת ישראל הריבונית, ע"י ממשלה יהודית וע"י ראש-ממשלה שהוא יהודי טכנית אך מנותק מערכים יהודיים, ציוניים ומה שהכי חמור- מערכים אנושיים שהם קודמים לכל דבר אחר, שאני משתמש בכותרת שלו לרשימתי זו...
30/08/2005  |  ליאון גרשוביץ  |  מאמרים
הוותיקים: הם יושבים על כמה ספסלים במרכז המושבה, מתחממים בשמש וצופים בעוברים ושבים. המיקום אידיאלי - ליד העיריה ובית הכנסת הגדול, ובצמוד ללוח מודעות האבל. כל מודעה חדשה מפיחה חיים בשיחתם.
30/08/2005  |  נחמיה תנא  |  מאמרים
ושוב מראים לנו השופטים, בפעם המי יודע כמה, שנורמות התנהגות וכללי אתיקה לשופטים - לא ממש עומדים בדרכם.
30/08/2005  |   עו"ד יוסי דר  |  מאמרים
שגיאות קלות פה ושם, זה מותר. שגיאות גסות, זה כבר יותר קשה להבלגה. שגיאה פטאלית? תוצאתה עלולה להיות פטאלית. גם בפוליטיקה.
30/08/2005  |  נרי אבנרי  |  מאמרים