בית משפט השלום בירושלים הורה לעצור את ישראל בונדק מנהל תחנת השידור הפירטית "קול המזרח", עד תום ההליכים נגדו. השופטת עירית כהן קיבלה את עמדת פרקליטות מחוז ירושלים כי בונדק מסוכן לציבור.
בונדק מואשם כי בשנים 2007-1999 ניהל את התחנה ושימש בה שדר. במסגרת תפקידו, הורה לצוות הטכני של התחנה היכן להתקין משדרים ומתי להתקין משדרים חדשים תחת המשדרים שהחרימו פקחי משרד התקשורת ומשטרת ישראל. במסגרת ניהול התחנה, גם היה בונדק אחראי לרכישת ציוד השידור של התחנה, וקבע את לוח השידור של התחנה ומי יעלה לשידור. הוא גם נתן הנחיות לשדרי וטכנאי התחנה ודאג לתפעולה השוטף.
בכתב האישום נטען כי בתאריכים 14.8.06, 17.8.06 ו- 6.6.07 פעלו שידורי "קול המזרח" בתחום התדרים המיועד לקשר עם כלי טיס במדינת ישראל. השידורים נפסקו לאחר איתור משדרי קול המזרח ברחוב אגריפס 111 בירושלים בידי פקחי משרד התקשורת ומשטרת ישראל.
סכנה לביטחון הציבור
בדיון על בקשת התביעה לעצור אותו עד תום הליכים הודה בונדק, באמצעות עו"ד קובי קמר, בקיומן של ראיות לכאורה, אך טען כי העבירות המיוחסות לו אין בהן עילה למעצרו. התביעה טענה כי יש לעצור אותו משום שנשקפת ממנו סכנה לביטחון הציבור. התביעה הסבירה כי העבירות המיוחסות לבונדק בוצעו שנים רבות ברציפות. הוא לא חדל ממעשיו על אף פשיטות ותפיסות רבות של משרד התקשורת ומשטרת ישראל, ועל אף כמה כתבי אישום והרשעות בעבירות דומות, שבגללן נגזר עליו מאסר על תנאי לשנה וחודשיים.
ב"כ התביעה, עו"ד טל פרג'ון, הסביר כי התחנה הופעלה באופן כזה שהמשדר והדי-וי-די שהשמיעו את הקלטות, מוקמו במקום נפרד מהמקום בו נמצא בונדק, כדי שלא יהיה אפשר לאתר מי עומד מאחורי אותה תחנה. רק לאחר חקירה סמויה שארכה כמה חודשים, אותרו הבעלים ומנהל התחנה, כמו גם כמה שדרים, והם נעצרו עתה.
התביעה ציטטה מדוח הביניים של הוועדה הציבורית לבחינת בטיחות התעופה האזרחית בישראל מאוגוסט 2007 (ועדת לפידות) שקבע באופן ברור כי קיימת סכנה ברורה ומיידית העלולה לגרום תאונות שבכל אחת מהן מאות הרוגים.
איש מאיים ומפחיד
התביעה גם הביעה חשש לשיבוש הליכי חקירה, וטענה כי בונדק נוקט דרכים מתוחכמות כדי להערים על רשויות אכיפת החוק. סביבתו רואה בו "איש מפחיד ומאיים הקשור לעולם הפשע ומסוגל לנקוט אלימות נגד מי שימסור מידע בחקירה".
בונדק טען כי גם אם יקים תחנה נוספת, תחנה זו לא תסכן את הציבור הן משום שבשדה התעופה יש תדרים משניים ואמצעים אחרים להנחתת מטוסים במקרה של תקלת קשר והן משום שסכנות כאלה יכולות להתרחש רק מאזורים הסמוכים לשדה התעופה. הוא ציין כי אילו הייתה סכנה ממשית לכלי הטיס, היה נעצר מזמן. לטענתו, עד היום החרימו לו את המכשירים, אך לא עצרו אותו, ובכך מסרו לו מסר שהוא אינו מסוכן.
קרבה לא תקנית
בהחלטתה לאשר את מעצרו של בונדק, ציטטה השופטת מעדויות שנשמעו לפני ועדת לפידות. ב-23.10.07 נשאל טל לנדאו, אשר שימש באותו מועד ראש משמרת במגדל הפיקוח בנתב"ג: למה יכולה לגרום הפרעת קשר כזאת? והוא השיב: "יכולה לגרום להתנגשות בין מטוסים במקרה קיצוני ביותר. הכלי שלנו כפקחי טיסה להעברת הוראות ממגדל הפיקוח למטוסים השונים הוא קשר ה-VHF שזה קשר האלחוטי. ביחסם התדרים הללו, נמנעת היכולת להתערבות מיידית במקרה של התקרבות בין מטוסים. יכול להיות מקרה של מטוסים שטסים בקרבה לא תקנית אחד לשני, ברגע שיש הפרעת קשר המשמעות של זה הטלת מגבלות על התנועה האווירית".