הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
מאמרים
ראשי  /   בחירות/מפלגות  חברה ומשפחה  ממשל  משפט 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 יצחק ראובן, משרד עורכי דין
 מילשטיין נועה
 סירוטה-הולנדר דפנה
 שפינט-סיראי שרון
 נשר עודד
 מיקי מיכאלוביץ
 דרוקר משה
 הקר שמואל
 בן-נחום שלמה
 ויקי אילון בטן
 רייך שירה
 מושקט יורם
 רובינגר אושר
 גלעדי דניאל
 וינרוט דב
 ג'והן דוד
 רייטן רפי
 דיאמנט אריאל
 פל אריאל
 טבול מתן
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
"רוצה לקנות חנות?"
01/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
סדוקה
01/08/2017   |   יוסף כהן-אלרן
 
 
 
הפנים האמיתיות של בנימין נתניהו
01/08/2017   |   מתי דוד
 
 
 
תקציב המדינה - זוויות להבנתו
01/08/2017   |   דניאל גלילי
 
 
 
אנחנו, החורבן ואלוקים
01/08/2017   |   ציפורה חלפון‎
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
שלטון החוק או שלטון השופט

בדבריו במשכן הנשיא, בטקס מינוי שופטים חדשים, התמקד נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, במושג "שלטון החוק" כהגדרתו הפורמלית. מן הראוי תחילה לחזור על הדברים ולעיין בהם:

"במובנו הפורמלי, שלטון החוק משמעותו 'שכל הגורמים במדינה, בין הפרטים כיחידים וכהתאגדויות ובין זרועות המדינה, חייבים לפעול על פי החוק, ופעולה בניגוד לחוק צריכה להיתקל בסנקציה המאורגנת של החברה. שלטון החוק, במובן זה, משמעותו כפולה: חוקיות השלטון והשלטת החוק. זהו עיקרון פורמלי, שכן איננו מתעניינים בתוכנו של החוק אלא בצורך להשליטו, יהיה תוכנו אשר יהיה. שלטון החוק במובן זה אינו קשור לטיב המשטר אלא לעיקרון של הסדר הציבורי. תפיסה זו של שלטון החוק היא פורמלית. היא מתמקדת בחוק, כפי שהוא קיים. היא מציבה דרישה באשר לשלטונו, כלומר, לכיבודו, יהא תוכנו אשר יהא."

כבר במבט ראשון מגולמת בדברים תפישה מקוממת. האם באמת אנו חייבים לסגוד לעיקרון שלטון החוק ולחובה לכיבוד החוק "יהיה תוכנו אשר יהיה"? האם החובה תתקיים אפילו מדובר בחוקי רשע שחוקקו כדין על-ידי משטר עריצות אפל. האם העיקרון של שלטון החוק והחובה לציית לחוק, ניתן באמת לדון בהם במנותק מהתוקף המוסרי של המערכת החוקית וממידת ההסכמה החברתית לאותה מערכת?.

כמובן, כל ניסיון לבודד את עיקרון שלטון החוק כערך העומד לבדו ומנותק מתוקפה המוסרי של השיטה, הוא מלאכותי. אכן, ישנם מצבים בהם גם התקוממות מזוינת שמטרתה למגר משטר נפשע, יכולה לזכות וזוכה להצדקה מוסרית. מן הראוי לפנות, בהקשר זה, להכרזת העצמאות של ארצות הברית, המקדשת את זכותו של האדם להילחם נגד שלטון ומשטר, שאינם מכבדים את עיקרון השוויון בין בני האדם וזכותם לחירות, לחיים ולביקוש האושר. יש להבחין היטב בין התקוממות על משטר עריץ לבין עבריינות אידיאולוגית. העבריין האידיאולוגי אינו מתקומם, בדרך כלל, נגד תוקפה המוסרי של השיטה, אלא הוא פועל נגד חוק מסוים שאינו מקובל עליו.

במבט נוסף, המעיין בדברי נשיא בית המשפט העליון מגלה, כי לא בעיקרון שלטון מתמקדת הרצאתו, כי אם בסמכותה ובמעמדה של הרשות השופטת. הקטע הבא מגלה לנו את העיקר:

"שלטון החוק מחייב כי פעולה הנוגדת את שלטון החוק הפורמלי תגרור אחריה תוצאות, שהן שליליות מבחינתו של הפועל. הפרת עיקרון שלטון החוק שלא תגרור אחריה סנקציה, סופה סופו של שלטון החוק. שלטון החוק מחייב השלטת החוק והטלת סנקציות על הפרתו.

"הפעלת הסנקציה - המתבקשת מעיקרון שלטון החוק במובנו הפורמלי - תהיה יעילה, רק אם היא תבוא מגופים ומוסדות הנהנים מעצמאות ואי-תלות. מכאן הדרישה - שהיא תנאי חיוני לשלטון החוק - לעצמאות השפיטה. עצמאות זו היא כפולה: עצמאותו ואי-תלותו של השופט הבודד בהכרעתו השיפוטית; עצמאותה של השפיטה כרשות שלטונית".

אם לדבר ברורות, לגרסת הנשיא ברק, הרי לא תוכנה המהותי של השיטה המשפטית הוא החשוב, אלא, העיקר הוא בעצם קיומה של שיטה כזו. קיומה של מערכת חוקית במדינה מחייבת, לשיטתו, גם קיומה של רשות שופטת עצמאית, בלתי תלויה, הן מבחינה אישית של מעמד השופט היחיד, והן מבחינת מעמד מערכת בתי המשפט. יש לשים לב כי הנשיא ברק אינו מנמק כלל מדוע מעמד הרשות השופטת נגזר, באופן בלתי נמנע, מעיקרון שלטון החוק. הטעם להימנעות זו הוא ברור: אין כל קשר הכרחי בין השניים. אין מדובר בשני צדדים של אותו המטבע. ניתן לגרוס גם גישה הפוכה, ולפיה, ככול שיודגשו כוחו וסמכותו של השופט היחיד ומערכת המשפט, התוצאה תהיה זילות החוק וזילות המחוקק ואנו עדים כיום לתהליך הרסני זה.

ממש כפי שבויכוחים הפנימיים שחצו את הדתות הגדולות לא תוכנם של כתבי הקודש הוא שהיה לב המחלוקת האמיתית, אלא השאלה הייתה מי המוסמך היחיד לפרשם ולאוכפם. הויכוח האמיתי המתנהל הוא ויכוח על סמכות וכוח, והוא אינו ויכוח על ערכים. תכלית המאבק אותו מוליך הנשיא ברק היא לבסס את מערכת המשפט כרשות החזקה במדינה מבחינה שלטונית, ואת שופטיה כאצולה החדשה מבחינה חברתית. מאבק זה ניזון מתהליך הסתה שקט, אך מתמיד, המתנהל בתקשורת נגד המערכת הפוליטית ואשר תכליתו לשלול ממנה כל תוקף מוסרי. בסופו של דבר, ההנחה היא כי התמוטטות הלגיטימיות של התהליך הפוליטי, תוליך בהכרח לפניה למערכת המשפט כמקור סמכות חילופי.

הנשיא ברק מבטא בדבריו [באופן מביך בהתעלמותו מערכים מהותיים], את סדר העדיפויות הנכון בעיניו, וסדר עדיפויות זה מקדש באמת רק ערך אחד, והוא: מעמדה וסמכותה של כנסיית המשפט. תורתו של הנשיא משועבדת לתכלית זו. לא ניתן להבין את פסקי הדין המרכזיים שניתנו על ידו, בענפי המשפט השונים, ללא הבנה, כי ביסוד כל הלכה מונחת המטרה של העצמת סמכות השופט כפרט, וסמכות העל של מערכת המשפט, ובית המשפט העליון העומד בראשות הפירמידה.

אפשר ואפשר לחלוק על גישה זו, ואני נמנה על אלו השוללים אותה בתוקף. דעתי היא, כי העצמת סמכות מערכת המשפט לא תוליך למידה גוברת של כיבוד החוק ואכיפתו, אלא תיצור, בפועל, רשות מחוקקת נוספת ומתחרה הבזה לרשות המחוקקת הנבחרת. ככול שנעצים את סמכות מערכת המשפט ואת מתחם שיקול הדעת של השופט היחיד, תשתרר התחושה שאין אנו כפופים לשלטון החוק, כי אם לשלטון השופט, ואין שלטון השופט זהה לשלטון החוק. בסופו של התהליך קיים חשש אמיתי שהציבור ימאס בהליך הדמוקרטי בכללותו ואיני רוצה להמשיך ולשער מעבר לכך.

הנשיא ברק מרחיק לכת וקובע, כי רק אכיפת החוק על-ידי מערכת משפט עצמאית ובלתי תלויה היא אכיפה יעילה. גם על קביעה זו ניתן בהחלט לחלוק. ניתן בנקל לחשוב על כמה וכמה שיטות נמרצות ויעילות יותר לאכוף חוק, למשל: על-ידי הרשות המבצעת. רצוננו כי אכיפת החוק תתבצע על-ידי בתי המשפט, אינו נובע מהכרת יעילות מערכת זאת, אלא מההשקפה שרק באמצעות מערכת המשפט וכללי ההליך המשפטי ניתן להבטיח הליך אכיפה הוגן באמת, שהוא תנאי לאכיפת שלטון החוק במובנו המהותי. קיומו של הליך הוגן הוא תנאי בל יעבור להשלטת חוקים הזוכים להסכמה חברתית , כחוקים הוגנים, ויסלח לי ,אני מקווה, על החדרת המונח העמום 'הגינות' לויכוח זה.

מעמדה של מערכת המשפט הינו מעמד נכבד. תפקידה החברתי חיוני מאין כמוהו. אל לה למערכת ואל לשופטיה לשאוף ליותר מכך. מערכת המשפט אינה זקוקה כלל לתוספת מעמד וסמכות. היא גם אינה צריכה לצפות כי כוחה וסמכותה יגדלו מחוסר הכבוד שרוחש כיום הציבור למערכת הפוליטית.


תאריך:  10/09/2004   |   עודכן:  10/09/2004
עו"ד גולדבלט משה

מועדון הבלוגרים עוקבים: 6לקבלת רשימות משה גולדבלט לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלטון החוק או שלטון השופט
הודעות  [ 49 ] מוצגות  [ 49 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
נחום שחף
10/09/04 19:25
 
דורון טל
11/09/04 15:39
 
שימי 1
15/09/04 09:30
 
דורון טל
18/09/04 20:36
 
Marylada
27/04/11 04:12
2
dfhdtj
10/09/04 19:53
3
מאיר א.
10/09/04 19:58
 
xyz
11/09/04 07:44
 
דורון טל
11/09/04 15:52
 
המזלזל בשופט לא בחוק
12/09/04 05:59
 
עמית רוזנטוב
12/09/04 22:54
 
דורון טל
11/09/04 16:01
4
אתרוג יקיר
10/09/04 22:08
 
אתרוג מר
11/09/04 07:51
 
דורון טל
11/09/04 16:05
 
Flip
27/04/11 21:58
5
רם גורלי
10/09/04 22:23
 
ציון ששון
11/09/04 02:16
 
רם גורלי
11/09/04 08:48
 
ציון ששון
12/09/04 02:23
 
רם גורלי
12/09/04 15:43
 
Zabrina
27/04/11 02:34
6
יגאל כהן
10/09/04 22:29
7
מכתוב
11/09/04 00:39
8
גלילי
11/09/04 06:32
 
אתרוג יקיר
11/09/04 08:56
 
Marsue
27/04/11 08:25
9
יוסי,הנגב
11/09/04 07:16
10
אתרוג יקיר
11/09/04 09:03
 
לולב
11/09/04 11:43
 
אתרוג יקיר
11/09/04 16:19
 
Jerry
27/04/11 08:02
 
דורון טל
11/09/04 16:10
11
יוסי פרנק
11/09/04 09:07
12
אזרח
11/09/04 10:16
13
מרים בת-אדם
11/09/04 10:18
 
נ.ב
11/09/04 12:51
 
בוזגלו
12/09/04 10:02
14
ש. דהרי
11/09/04 11:57
15
ה פ ר ק ל י ט
11/09/04 19:21
16
פנחס
11/09/04 22:06
17
גלילי
11/09/04 23:02
 
אתרוג יקיר
12/09/04 01:46
 
גלילי
17/09/04 15:55
18
עורכי דין
12/09/04 10:20
19
עורכי הדין
12/09/04 10:22
20
סל
27/07/11 11:06
21
סל
27/07/11 11:13
22
חורפי
27/07/11 11:31

תגובות בפייסבוק

ברחבי הרשת

רשימות קודמות
ניסיון היישום של תוכנית ההינתקות קלעה את רה"מ אריאל שרון למבוי פוליטי סתום. תוכנית זו היא כנראה המהפכנית והתקדימית ביותר בתולדות המדינה. משום כך ביצועה מחייב גיבוי פוליטי משמעותי, ולא רק שאין לו גיבוי שכזה, אלא להפך. עומדת מולו אופוזיציה עקשנית, גם, ואולי בעיקר, מבית.
10/09/2004  |  רן ברץ  |  מאמרים
התמליל "מסמך אולגה" מכתיר את עצמו: "קול קורא: למען אמת וּפיוס, למען שיוויון ושותפות". למקרא הכתוב, שוכנעתי סופית כי יש דבר כזה: "עודף בינה". השכל של מנסחי המסמך הזה עלה על גדותיו, והנשפך מושך אחריו את מה שנותר במוח וּמוֹתירו ריק וחלול. לפיכך, "מסמ אולגה" אינו אלא אותו הֵד מהדהֵד בְּחלל שיש בו לא-כלום.
10/09/2004  |  דודו אלהרר  |  מאמרים
בשולחן ערוך, חושן משפט, סימן קנ"ד סעיף ג' כתוב:
10/09/2004  |  ד"ר יעקב בן-עזרא  |  מאמרים
ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, להורות על פתיחת חקירה נגד השר צחי הנגבי, על תקופת כהונתו ומינויו הפוליטיים הרבים בהיותו השר לאיכות הסביבה - נגועה בשני כשלים ומספר פגמים
10/09/2004  |  עו"ד אברהם פכטר  |  מאמרים
רבים הם אלה שכתוצאה מעומס מצטבר הפסיקו לעקוב אחר החדשות; מתקשים לשאת את הדיווחים הקשים ואת הפרשנויות המלומדות אשר לעתים קרובות מדי אומרות דבר והיפוכו בנשימה אחת.
09/09/2004  |  נסים ישעיהו  |  מאמרים

פורומים
בחירות/מפלגות
חברה ומשפחה
ממשל
משפט
כתבות מקודמות
מלון כורש
כורש - מלון בוטיק חדש
עמינח
הגיע הזמן להחליף מזרן
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט