שבת 04 דצמבר 2021  03:42
דורנר לא חייבת לפרוש

▪  ▪  ▪
בידיעה עיתונאית נמסר, כי כבוד השופטת העליונה דליה דורנר, תפרוש מכהונתה ביום 3.3.04. אולי לא הכל מודעים לכך, אך פרישתה היא עניין של התנדבות ולא חובה שבחוק. כך בפירוש משתמע ממכתב שקיבלתי מלשכת שר המשפטים, ובו נאמר: "עמדת שר המשפטים, המקובלת גם על נשיא בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה, הינה כי גם מי שעבר את גיל 70, יכול ויענה אחר הדרישה של 'כשיר להתמנות שופט של בית משפט העליון'...".

והמשמעות ברורה! אם מי שעבר את גיל 70 כשיר להתמנות, אזי אין כל סיבה מדוע יהיה עליו לפרוש בגיל 70. כלומר, במחי מכתב אחד ובהינף קולמוס, בוטל למעשה גיל הפרישה לשופטים.

תחילת המעשה בהתכתבות שניהלתי בעניין מינוייה של השופטת בדימוס שטרסברג-כהן לתפקיד נציב תלונות הציבור על שופטים. הכוונה למנותה לתפקיד פורסמה כבר בפברואר 2003, שלושה חודשים לפני שפרשה בגיל 70. מייד כשנודע לי הדבר, פניתי אליה והסבתי את תשומת ליבה, כי בסעיף 3(א) לחוק נאמר: "מי שכשיר להתמנות שופט של בית המשפט העליון - כשיר להתמנות נציב תלונות הציבור על שופטים". ובהמשך כתבתי "לית מאן דפליג, שמי שהגיע לגיל 70, אינו כשיר להתמנות לשופט בכלל ולבית המשפט העליון בפרט, ולכן הוא אינו עומד בתנאי הסף להתמנות לנציב תלונות הציבור על שופטים".

פנייה זו לא זכתה לתגובה ובינתיים, התקרב תאריך בחירת הנציב, שחל ביום 22.5.03. במהלך מאי, פניתי בהסתייגות אל שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון, שהם על-פי החוק מי שמציעים את המועמדים לתפקיד. מכתב נוסף הפניתי אל היועץ המשפטי לממשלה וביקשתי ממנו להפעיל את סמכותו ולהורות להם להסיר את המועמדות, מחמת אי-כשירותה של המועמדת. למכתבי אליהם צירפתי פרוטוקול מישיבה 224 בכנסת ה-13 מיום 1.6.94 - הצעת חוק בקריאה טרומית מאת ח"כ אברהם פורז, שביקש לאפשר לשופט בדימוס להמשיך ולכהן כשופט. מדובר בהצעה שנדחתה לאחר דיון במליאת הכנסת, כלומר עמדתם כבר נבחנה ונפסלה על-ידי המחוקק, ויתירה מכך, שר המשפטים דאז (ליבאי) התנגד לה באופן נחרץ. גם פנייתי זו לא זכתה לתגובה וכידוע, שטרסברג-כהן התמנתה לנציבה.

תגובתם הגיעה רק ביום 1.7.03 ועליה חתום עו"ד טבי לוין, יועץ בכיר לשר המשפטים. בהסבר מתפלפל ביותר, שנכתב על דעתם של לפיד, ברק ורובינשטיין, נעשה ניסיון לנמק כיצד גיל הפרישה הכתוב בחוק אינו חל למעשה על השופטים. מהתשובה אתה למד, ששופט יכול בעצם להתמנות גם בגיל 90 ולכהן עד 120 ללא כל מגבלה. ביקשתי לדעת מדוע אנוכי כמהנדס לא אוכל להתקבל לתפקיד בשירות הציבורי אם גילי יעלה על 65, אך הסבר לכך כמובן לא ניתן.

את תגובתם הפניתי אל ח"כ מיכאל איתן, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, שענה לי כדלקמן: : "איני רוצה להיכנס לוויכוח על הפרשנות הנכונה - כפשוטה כמו שהצעת, וכמו שכל הדיוט מבין, או בדרכו המפולפלת והמתפלפלת של היועץ המשפטי. צר לי כי פעם אחר פעם, שיטת המינויים של שופטי בית המשפט העליון וסידור העבודה לאחר פרישתם, מעוררים ביקורת ציבורית".

ולעצם העניין, מאחר ולפיד, ברק ורובינשטיין, קבעו כי "גם מי שעבר את גיל 70, יכול ויענה אחר הדרישה של כשיר להתמנות שופט של בית משפט העליון", אזי מדוע בעצם שדורנר תפרוש? הרי היא שופטת מצויינת לכל הדעות. ואם נמשיך באותו הכיוון, אזי מדוע שברק יפרוש? האם ביניש תמלא את מקומו טוב יותר?.

ולסיום, כל מי שמעוניין בהתכתבות כולה, יוכל לפנות אליי לאימייל ויקבלה ללא כל שאלות: azriel@inter.net.il.

תאריך:  18/02/2004   |   עודכן:  18/02/2004
אינג' שבתאי עזריאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פוליגרף - או "מכונת אמת" בשפת העם, משמש גורמים רבים, ובהם: מנהלים של חברות, גופי אכיפה וחוקרים, חברות ביטוח, קציני ביטחון, בוררים ואף בתי משפט. למרות הדיון הציבורי בנושא והשימוש ההולך וגובר בפוליגרף, היבטים רבים עדיין אינם ברורים בכל הקשור לדרך פעולתו, נפקותו המשפטית, החובה להיבדק ומשמעות הסירוב להיבדק ועוד. במסגרת מאמר זה יוצגו ההיבטים העיקריים הקשורים לשימוש בבדיקת הפוליגרף במסגרת יחסי עובד ומעביד וכן ביחסים שבין חברות ביטוח למבוטחיהם.
העסקתם במשך שנים עובד שלכם על תקן "קבלן עצמאי" והוא ניפק לכם חשבוניות מס? חשבתם שביום פקודה לא תידרשו לשלם לו פיצויי פיטורין ולשאת בתנאים סוציאליים? ייתכן מאוד שטעיתם. לא המעמד מול שלטונות המס הוא הקובע את מעמדו של העובד ואתם עלולים לגלות שה"קבלן העצמאי" שהעסקתם זכאי לפיצויים נכבדים.
בניגוד לגוון "הירוק" של שמה, "הסיירת הירוקה" איננה גוף העוסק בשמירת איכות הסביבה. עיקר עיסוקה של הסיירת הוא פיקוח ושמירה על אדמות המדינה בשטחים פתוחים ואכיפת חוקי המדינה. השמירה מכוונת נגד פעילותם של פולשים ומסיגי גבול. חשוב להדגיש כי הסיירת אינה קובעת מדיניות אלא עוסקת בביצועה. הסיירת פועלת תחת מספר כובעים. הכובע האחד - משרד הביטחון; הכובע השני - הפיקוח על שטחי האש מטעם משרד החקלאות; הכובע השלישי - חוק ההתיישבות החקלאית שאותו דואג לאכוף מינהל מקרקעי ישראל; הכובע הרביעי - קרן קיימת לישראל, שמטעמה אנו מפקחים ושומרים על אדמות קק"ל.
17/02/2004  |  גלעד אלטמן  |   מאמרים
אמש, ב"רואים עולם" בערוץ 2, הובאה כתבה מאלפת על משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, שפינה אלפי בני אדם מ-District 6 בקייפטאון בשנות השבעים, רק משום שזהו אזור עם נוף נפלא, שראוי יותר להקמת וילות מפוארות ללבנים עשירים. המפונים נותרו ללא קורת גג ממשית, בצריפים רעועים, רחוק ממקורות פרנסתם ובעוני לא קטן - עד שהסתובב הגלגל והם שבים היום ל-District 6, לבתים חדשים שבנה להם הממשל.
17/02/2004  |  חנה בית הלחמי  |   מאמרים
עלית שמואלי נצרבה בתודעה הקולקטיבית שלנו כמי שהובילה בשעתו את מאבק הנכים. יש לה בת נכה. הלב הקרוע שלי בכה מחמלה (זה אותו הלב הבוכה שנקרע מחמלה) כשראיתי אותה לראשונה, בוכייה וזועקת, זולגת ומשוועת, נלחמת על זכותה של הבת ליהנות בזכות ממימונה של המדינה את עלות הטיפול בה.
16/02/2004  |  אברהם שרון  |   מאמרים